Assalamu'alaikum ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  Nurisfm Network
Naskah tentang Ilmu Agama Islam dalam media ini diambil dan disusun dari berbagai sumber. Tidak tercantumnya sumber dan penulis, bermaksud untuk penyajian ilmu yang 'netral' semata. Mudah-mudahan menjadikan amal baik bagi penulisnya dan mendatangkan kebaikan bagi sesama. Kelemahan dan kekurangan serta segala yang kurang berkenan dihati mohon dimaafkan. Apabila ada pihak yang keberatan atau merasa dirugikan dimohonkan menghubungi Admin (Abu Azka). Dan untuk naskah-naskah ilmu pengetahuan umum, Insya Allah akan dicantumkan sumber dan atau penulisnya. Mohon Maaf sebelumnya, sekian dan terima kasih ^-^

Badai Senja

Written By Rudianto on Kamis, 26 Mei 2011 | 08.13


Usia 40 membawa persepsi yang berbeda terhadap lelaki dan wanita. Bagi lelaki usia 40 dianggap sebagai permulaan hidup baru, semangat baru, semakin matang. Konon, pada usia ini lelaki menjadi lebih matang, tepat membuat keputusan, bijak memberi arahan, lebih penyayang, lebih prihatin, lebih itu, lebih ini.

Bagi wanita usia 40 dikaitkan dengan perkara- perkara negatif, wanita pada usia tersebut dikatakan mulai mengendur dan 'dingin' dalam banyak hal. Sebenarnya, ini diakui sendiri oleh wanita, sebabitu mereka tidak suka usia empat puluhan disebut. Kalau ada suami yang mulai menunjukkantanda-tanda 'keriangan' luar biasa, ada panduan untuk isteri menyekat suami main mata dengan orang lain. Kaedah ini mungkin tidak ada dalam buku buku, tetapi boleh dicoba.

Pertama, layani suami seperti biasa. Hangatkan suasana dengan kata-kata yang menghangatkan. Contoh: "wuihhh, kumis abang sekarang tebal sangat, kita tengok pun geram!" Atau: "Abang sejak minum kopi herba itu, kita rasa luar biasa!"

Kata-kata seperti ini bisa membangkitkan semangat, dan suami merasa dihargai. Tetapi jangancakap saja, isteri patut buktikan dengan perbuatan. Jika hanya pandai memuji kumis, tetapi di bilik tidur isteri rebah dan tidur macam tunggul, pujian tentang kumis itu tidak berarti.

Tidak guna menyiapkan kopi dengan tujuh ramuan herba, sekiranya di tempat tidur istri berdengkur kuat seperti bom, tanpa sedikit pun menghiraukan perasaan suami yang seperti gelora tsunami.

Masalahnya ialah wanita pada usia 40, lebih- lebih lagi yang sudah beranak banyak, sudah mulai "dingin". Bukan putus haid, tetapi mulai tidak berapa minat mengadakan "hubungan". Mungkin sebab kesibukan di kantor, atau letih melayan anak-anak seharian di rumah, isteri menjadi "pasif". Letak saja kepala di bantal, terus berdengkur.

Pada hematnya, tanpa mengira usia, isteri patut bijak melakukan reaksi-reaksi hangat semasaberdua di kamar. Mungkin boleh coba urutan "cakar harimau". Sambil mencakar boleh bergurau senda, dan puji-puji tentang kumis. Kalau cakaran harimau sudah mengena, suami yang letih menjadi segar semula. Pasti suami akan membalas dengan cakaran kucing jantan. Apabilacakar berbalas cakar. Tentu harimau akan mengaum.

Hati-hati sekiranya isteri berkuku tajam, takut tersilap cakar luka pula kulit suami. Akibatnya, suami berasa kesakitan dan mungkin menggunakan tendangan kambing gurun hingga isteri terpelanting bawah tempat tidur! Kedua, isteri mesti terus bergaya. Sebenarnya wanita pada usia 40-45, masih cantik dan menawan. Masih anggun dan mempesona. Memanglah tidak 'imut' seperti gadis belasan tahun lagi 'trang-tang-tang'. Tetapi sekiranya bijak mendandan diri, suami pasti tidak melirik pada orang lain.

Masalahnya ialah sebagian isteri, terutama yang menjadi Ibu seharian, tidak menghiraukan soal penampilan diri. Kurang ramah lingkungan. Rambut tidak disisir, menggerbang macam ekor atau penunggu pohon beringin dalam cerita Misteri Nusantara. Dahi berkerut, bibir berkedut. Tanpabedak, tanpa gincu. Pipi pun berminyak. Sudahlah begitu, pakaian pun asyik kain batik lusuh dengan t-shirt leher bulat yang ketiaknya terkoyak sedikit. Ini sudah menjadi uniform tidakresmi, suri rumah yang tidak berseni. Kalau rupa seperti ini yang dilihat oleh suami setiap hari, belum masuk usia 40 tahun pun suami sudah melirik wanita lain. Jika tiap hari menonton "mak lampir", suami pun merasa muak juga. Suami pun hendak melihat benda-benda indah.

Sebenarnya, mendandan diri bukan susah sangat. Lagi pun kebanyakan suami tidak cerewet sangat. Suami tidak mengharapkan isteri menyambutnya dengan pakaian bermerk, atau jari lentik dengan kuku berwarna, bibir merah dan basah berkilat, rambut ikal mayang rebonding, alis lentik bagai penari.

Apa yang dikehendaki oleh kebanyakan suami ialah penampilan seorang isteri yang rapi, sopan dan kelihatan manja. Jangan lentuk sangat, suami lemas pula. Rambut perlu disisir rapi, pada hari-hari tertentu (petang Khamis umpamanya!) boleh letak bunga mawar di kepala. Tetapi, jangan pula berlebih hingga pasang bunga manggar di kepala. Nanti suami pikir isteri sudah senewen.

Pipi patut dihias supaya tidak nampak berminyak macam mak jual gorengan. Kalau tidak mampu pakai bedak yang bermerek, bedak biasa pun boleh, asalkan disapu dengan rapi. Jangan asyik lumur dengan bedak beras dingin sehingga wajah kelihatan seperti wayang China purba!

Tidak salah menyambut kepulangan suami dengan haruman. Semburlah pewangi yang bisa membangkitkan semangat. Kalau tidak ada pewangi pun gunakanlah haruman asli dari bunga cempaka, melur, kenanga atau lain-lain bunga wangi. Kalau pun lelah memasak di dapur pastikan bau serbuk kari, sambal belacan, trasi, atau bau ikan asin tidak melekat di tubuh.

Ketiga, mesti selalu senyum. Sambutlah suami dengan senyum paling manis. Senyum yang ikhlas,dan bukan dibuat-buat. Ingat, orang lelaki dapat membaca antara senyuman ikhlas dan senyum palsu. Tetapi, jangan tawa tidak tentu pasal, nanti suami kira isteri kerasukan kuntilanak.

Tidaklah diharapkan isteri mengurut-urut bahu atau dada suami sebaik masuk ke rumah, lebih-lebihlagi di hadapan anak-anak. Memadailah istri menegur: "Abang nampak letih, boleh kita ambilkan air? Abang mau air sejuk atau air panas?"

Tetapi, jangan pula memberitahu suami hal hal yang mungkin mematikan semangatnya, seperti: "Tadi ada orang datang, dia kata abang sudah tiga bulan tak bayar ansuran kredit mobil, betul kah?" Atau: "Orang sebelah itu beli TV 29 inci, bisa tak kita beli yang 36 inci?"

Keempat, ketika di bilik tidur. Ini penting, sebab bilik tidur adalah tempat istirahat bagi suami isteri. Tempat tidur mesti rapi dan menarik. Semburkan haruman supaya semerbak sepanjang malam. Sesekali taburkan bunga-bunga wangi di atas kasur. Barulah bersemangat untuk cakaran harimau atau cakaran kucing. Malangnya, bagi isteri yang sudah melewati empat puluhan, bau haruman di kamar beradu biasanya tidak dihiraukan lagi. Tidak ada bau minyak wangi, seperti zaman baru-baru kawin dulu. Apa yang memenuhi bilik tidur sekarang hanyalah bau minyak angin. Bilik tidur penuh dengan beraneka minyak angin. Penjuru kasur ada minyak pegal linu, tepi bantal ada minyak kayu putih, atas bantal ada minyak pening kepala, bawah kasur pun ada minyak tanah pula.

Walaupun sudah lemah sana-sini, minyak- minyak itu bukan di kamar tidur tempatnya. Kalau setiap malam hidung suami tersumbat bau minyak angin, matilah seleranya untuk mencakar. Ini isteriperlu faham. Suami pun perlu pandai goda isteri. Kalau isteri saja yang berusaha jaga penampilan diri dan melayan suami, suami pun perlu macam itu. Bila keluar saja bergaya, tapi di rumah pakai sarung tak berbaju, perut pula mulai buncit, malas makin menjadi- jadi, macam mana isteri masuk bilik tak terus berdengkur, kalau semua urusan rumah sendirian tanpa bantuan suami. Perlu sama sama. Ada give and take.

***

Betapa berat semua itu jika tanpa arahan danlandasan ajaran Allah dan Rasulnya. Sebaliknya segalanya mudah dan indah jika karena Allah. Bernilai ibadah menjadi simpanan amal untuk akhirat.