Assalamu'alaikum ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  Nurisfm Network
Naskah tentang Ilmu Agama Islam dalam media ini diambil dan disusun dari berbagai sumber. Tidak tercantumnya sumber dan penulis, bermaksud untuk penyajian ilmu yang 'netral' semata. Mudah-mudahan menjadikan amal baik bagi penulisnya dan mendatangkan kebaikan bagi sesama. Kelemahan dan kekurangan serta segala yang kurang berkenan dihati mohon dimaafkan. Apabila ada pihak yang keberatan atau merasa dirugikan dimohonkan menghubungi Admin (Abu Azka). Dan untuk naskah-naskah ilmu pengetahuan umum, Insya Allah akan dicantumkan sumber dan atau penulisnya. Mohon Maaf sebelumnya, sekian dan terima kasih ^-^

KOLEKSI NASYID PUJI-PUJIAN

Written By Rudi Abu azka on Minggu, 01 November 2009 | 01.25


KOLEKSI NASYID PUJI-PUJIAN

Nasyid merupakan nyanyian yang biasanya bernafaskan Islam dan mengandung kata-kata nasihat, kisah para nabi, memuji Allah, dan yang sejenisnya. Telah menjadi satu trend perusahaan rekaman sejak tahun 1970an di dalam menerbitkan album-album nasyid. Warner Music Malaysia ketika itu turut menjadi perintis mengedarkan album al-Mizan, kumpulan nasyid populer pertama di Malaysia dan Singapura.

Selepas itu nasyid mulai sepi dan Malaysia telah dilanda berbagai jenis trend musik seperti rock dan kebangkitan Pop. Namun, sejak tahun 1996, Warner Music Malaysia telah mengambil sebuah inisiatif dan resiko besar dalam menerbitkan lagu-lagu bercorak nasihat dan ketuhanan ini apabila menerbit dan mengedarkan album terlaris di dalam sejarah dunia musik Malaysia: Raihan dengan Puji-Pujian telah berhasil dijual hampir 700, 000 unit!

Sejak itu, lagu-lagu nasyid mulai berkembang dan subur kembali di siaran-siaran radio, dan menjadi senandung nyanyian berbagai generasi umur. Pada awalnya nasyid membawakan alunan bercorak padang pasir, tetapi kini kumpulan nasyid telah membawa berbagai corak baru untuk para pendengar. Pembaharuan ini menjadikan lagu-lagu nasyid lebih menarik dan bersifat lebih memiliki daya saing dalam bidang seni. Sehingga kini, terdapat begitu banyak lagu-lagu hits bernuansakan nasyid.

Kehebatan nasyid di dalam dunia musik turut diiktiraf oleh Anugerah Industri Musik Malaysia dan juga Anugerah Bintang Popular Berita Harian, di mana musik nasyid turut mempunyai kategorinya tersendiri.

Mengandungi 16 buah lagu-lagu nasyid terpopular, album ini menggabungkan irama nasyid tradisional dan juga kontemporer. Lagu-lagu yang dipilih pasti dapat meniupkan santapan rohani untuk para penggemar musik ini, dengan lagu-lagu berkonsep selawat, zikir, kesyukuran dan kisah sirah nabi-nabi yang pasti dapat menghadirkan rasa taaruf dan insaf. Pada waktu yang sama, terdapat juga lagu-lagu cinta yang bernuansakan syariat Islam yang sesuai untuk diikuti oleh generasi muda.

Pendek kata, KOLEKSI NASYID PUJI-PUJIAN merupakan satu hiburan alternatif paling hebat, apalagi jika didengarkan dan dinikmati pada bulan Ramadhan yang mulia. Namun, lagu-lagu ini juga amat sesuai didengar kapanpun tanpa mengukur waktu. Nasyid merupakan satu irama sepanjang zaman. KOLEKSI NASID PUJI-PUJIAN juga bukan satu koleksi picisan kerana ia menghimpunkan nama-nama besar di dalam industri musik seperti Raihan, Rabbani, Jay Jay, Hijjaz, Al-Mizan, Nowseeheart dan masih banyak lagi.

Lagu-lagu yang terdapat di dalam album ini adalah seperti berikut:

1. Puji-Pujian dari Raihan
2. Rasulullah - Hijjaz
3. Muhammad Ya Habibi - Rabbani
4. Aku Tanpa Cinta Mu - Mirwana & Jay Jay
5. Hanya Tuhan yang Tahu - UNIC
6. Impian Kasih - In-team
7. Ya Nabi Salamun Alaika - Raihan, Nowseeheart, Hijjaz, Brothers & Amaludin
8. Junjungan Mulia - Al-Mizan
9. Syukur - Raihan
10. Sumayyah - Hijjaz
11. Damai - Nowseeheart
12. Doa Pujian - Rabbani
13. Demi Cinta Suci - UNIC
14. Thank You Allah - Raihan
15. Rindu - Hijjaz
16. Cahaya Selawat - Raihan

Kesimpulannya, KOLEKSI NASYID PUJI-PUJIAN sesuai untuk dijadikan satu koleksi di dalam arsip koleksi peminat-peminat hiburan Islam dan juga nasyid khususnya. Terbitan dan edaran oleh Warner Music Malaysia. Bagaimana dengan di Indonesia?

0 komentar:

Posting Komentar