Assalamu'alaikum ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  Nurisfm Network
Naskah tentang Ilmu Agama Islam dalam media ini diambil dan disusun dari berbagai sumber. Tidak tercantumnya sumber dan penulis, bermaksud untuk penyajian ilmu yang 'netral' semata. Mudah-mudahan menjadikan amal baik bagi penulisnya dan mendatangkan kebaikan bagi sesama. Kelemahan dan kekurangan serta segala yang kurang berkenan dihati mohon dimaafkan. Apabila ada pihak yang keberatan atau merasa dirugikan dimohonkan menghubungi Admin (Abu Azka). Dan untuk naskah-naskah ilmu pengetahuan umum, Insya Allah akan dicantumkan sumber dan atau penulisnya. Mohon Maaf sebelumnya, sekian dan terima kasih ^-^

"Cahaya Timur" : Menerangi jiwa, kasih dan sayang kembali subur...

Written By Rudi Abu azka on Kamis, 02 Februari 2012 | 15.19


Sedari remaja bahkan ada pula yang masih kanak-kanak kami telah tergabung dalam grup nasyid Cahaya Timur, dibina oleh seorang personel Nun Persada yakni Abang Johan "Ayah Aqso" sejak tahun 1995, tergabunglah pula kami dalam Nun Persada Nusantara, rumah besar nasyid bergenre melayu perkusi pada masa itu. Berbasis di bilangan Cempaka Putih - Jakarta Pusat, pada awalnya terhimpun dalam Remaja Masjid Al Istiqomah, Cempaka Putih. Berbagai event nasyid telah kami jalani, menjadi pengalaman berkesan dimasa-masa kanak-kanak dan remaja kami. Hinggalah waktu dan kesibukan yang cukup menyita kami dari kancah nasyid nusantara ini.

Gelora bernasyid kembali dari abang-abang kami di Nun Persada juga menyalakan kembali semangat kami yang terpendam, dengan kembali menjalin silaturahim sesama anggota Cahaya Timur dahulu kami mengawali langkah. Puji syukur kepada Allah SWT dan atas berkat Rasulullah SAW kami memantapkan diri untuk kembali berkiprah dalam dunia nasyid, dengan format trio vokal namun tetap menjalin silaturahim dengan kawan-kawan Cahaya Timur dahulu sebagai pendukung dalam penampilan kami nantinya. Hadir kembali pada kancah nasyid nusantara merupakan anugrah bagi kami "Cahaya Timur", karenanya kami terus berukhuwah, silaturahim kembali terbina, juga kasih dan sayang berbunga semula.

Terima kasih juga kami ucapkan pada abang-abang di NP Production dan kawan-kawan di "Senarai Insan", atas dukungannya yang luar biasa hingga kami mampu muncul kembali ke hadapan khalayak, juga dapat menyelesaikan sebuah single kami yang bertajuk "Rasa Hati". Sebuah single yang kami hadiahkan untuk keluarga juga kawan-kawan di Cahaya Timur dan Nun Persada Nusantara dahulu, semoga menjadi pengikat ukhuwah dan pengobat rindu sesama saudara seiman. Harapan yang besar pula atas kemunculan kembali Grup Nasyid "Cahaya Timur" dengan karya-karyanya dapat menjadi penerang jiwa, menyuburkan kembali kasih dan sayang sesama kita.

Dengan penuh kerendahan hati, terimalah dari kami "Cahaya Timur", "Renungan Hati..."

Cahaya Timur

Husein "Abie Silva" - Mirza "Abie Keiza" - Ramdhani

*****************************************************

Single "Cahaya Timur" : "Rasa Hati", jagalah agar ukhuwah terbina, kasih sayang berbunga semula..

Dalam kita bergaul dan bersosialisasi tak dapat dihindari dari pada melakukan kesalahan dan kekhilafan, tersinggung dan tergores hati sering terjadi, sengaja maupun tidak. Eloklah kita menjaga adab kesopanan kita dalam pergaulan, serta pandai melihat dan mejaga rasa hati kawan, sehingga perasaannya tetap terjaga, terhindar dari perpecahan dan permusuhan. Juga dengan saling maaf bermaafan ukhuwah akan tetap terjaga, kasih sayang berbunga indah, itulah yang manusia suka, Allah SWT lebih-lebih lagi. Begitulah nasyid ini bertutur, sebuah single nasyid yang ringan dan riang namun punya makna tersendiri.

Nasyid berirama melayu ini dikemas dengan rentak musik yang dinamis, penuh keriangan pada melodinya. Dipadu dengan harmonisasi vokal yang unik dan "lucu", dengan sentuhan yang dibuat kolosal. Makna yang terkandung cukup berbobot, dikemas dengan yang ringan dan easy listening diharapkan dapat sampai kepada pendengarnya tanpa kesan menggurui. Ke-khas-an tersendiri pada nasyid ini menjadi daya tarik dari single "Cahaya Timur" yang bertajuk "Rasa Hati" ini.

Semoga nasyid ini dapat menghiburkan hati pendengarnya, serta dapat digali hikmah dan pesanan yang terkandung didalamnya. Juga menjadi satu karya khas dari khazanah seni dan budaya islam, khususnya nasyid bergenre melayu dari negeri sendiri. Dengan nasyid ini "Cahaya Timur" berharap dapat menerangi jiwa, juga kasih dan sayang sesama kita kembali subur, inilah sebuah karya kami "Rasa Hati...".

"Rasa Hati"

Bila khilaf telah menjelma
Maaf bermaafan mestilah ada
Agar ukhuwah tetap terjaga
Dengan rasa kasih sayang antara kita

Lisan pun dijaga agar tak tersinggung rasa
Insan tiada yang sempurna
Penuh dengan noda dan dosa
Sadari diri kita siapa sebenarnya

Mari bersama kita menjaga rasa hati antara kita
Agar ukhuwah tetap terbina
Kasih sayang berbunga semula

Agar ukhuwah tetap terbina
Aman harmoni yang kita damba
Agar ukhuwah tetap terbina
Aman harmoni yang kita damba

0 komentar:

Posting Komentar