Assalamu'alaikum ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  Nurisfm Network
Naskah tentang Ilmu Agama Islam dalam media ini diambil dan disusun dari berbagai sumber. Tidak tercantumnya sumber dan penulis, bermaksud untuk penyajian ilmu yang 'netral' semata. Mudah-mudahan menjadikan amal baik bagi penulisnya dan mendatangkan kebaikan bagi sesama. Kelemahan dan kekurangan serta segala yang kurang berkenan dihati mohon dimaafkan. Apabila ada pihak yang keberatan atau merasa dirugikan dimohonkan menghubungi Admin (Abu Azka). Dan untuk naskah-naskah ilmu pengetahuan umum, Insya Allah akan dicantumkan sumber dan atau penulisnya. Mohon Maaf sebelumnya, sekian dan terima kasih ^-^

SABAR

Written By Rudi Abu azka on Selasa, 28 Agustus 2012 | 19.57

Ujian kehidupan umpama sesetia malam dan siang, yang silih berganti..saat kesedihan itu datang, sampai waktunya, kegembiraan pula yang akan hadir.. bersabarlah" Hidup jangan menyerah kalah dan berputus harap. "Allah tidak akan menguji manusia lebih daripada yang mampu ditanggungnya. Dia lebih menyayangi hamba ciptaanNya ini lebih daripada kita menyayangi diri kita sendiri."
***
Seorang awak kapal terdampar seorang diri di sebuah pulau. Dia telah mendirikan sebuah pondok dan berdoa setiap hari selama berbulan-bulan lamanya supaya akan ada orang yang menemuinya. Dia percaya dengan sepenuh hatinya bahwa Tuhan akan mendengar doanya itu. Sehingga pada suatu hari bekal makanannya habis dan dia terpaksa masuk ke dalam hutan. Si anak kapal ini tetap bersabar dengan hujan panas serta ribut petir yang melanda.

Sekembalinya, pondok yang didiaminya telah hangus terbakar. Pada saat itu, dia begitu marah dan bertanya kenapa Tuhan memperlakukannya sedemikian rupa disebalik kesabarannya dengan ujian Tuhan. Keesokkan harinya, ada sebuah bot kecil menghampiri tepian dan dia menjerit serta melambai-lambai kearahnya. Akhirnya, dia berhasil diselamatkan. Awak kapal tadi bertanya kepada pemilik bot, bagaimana dia bisa menjumpainya. Jawabnya, "Tadi malam, saya terlihat asap (dari pondok yang terbakar).” Orang yang yakin dan penuh harap akan nampak bunga dan bukan durinya. Tetapi mereka yang putus harap selalu akan nampak duri dan tidak bunga mawarnya

"Apabila Allah cepat memakbulkan doamu, maka Dia menyayangimu, bila Dia lambat memakbulkan doamu, maka dia ingin mengujimu, bila Dia tidak memakbulkan doamu, maka Dia merancang sesuatu yang lebih baik."

Suka dan duka silih berganti umpama sesetia malam kepada siang. Kedua-duanya pasti ada. Oleh itu... jangan berputus harap dan menyerah kalah selagi nafas belum ditakdirkan berakhir di ujung nyawa. Yakinlah Allah bersama-sama hambaNya yang sabar dan bersyukur.

***

Rasa hormat tidak selalu membawa kepada persahabatan tetapi jangan pernah menyesal untuk brtemu dengan orang lain. Menyesallah jika orang itu menyesal bertemu dengan kamu.

0 komentar:

Posting Komentar